Wist je dat de warmte van je drankje invloed heeft op hoe je iemands persoonlijkheid aanvoelt?
Barista Sam

Wist je dat de warmte van je drankje invloed heeft op hoe je iemands persoonlijkheid aanvoelt?

Onderzoek: Koffie en Interpersoonlijke warmte.

Dat koffie ons warm en goed laat voelen, wisten we al lang. Maar nu is er wetenschappelijk bewijs voor. De warmte van een kop koffie heeft invloed op hoe je iemands persoonlijkheid ervaart. Hoe werkt dat? Dat lees je hier.

 

Wat is fysieke warmte?
Onder fysieke warmte verstaan we de warmte die je voelt met tast, zoals een warme douche of een kop hete thee of koffie.

Wat verstaan we onder interpersoonlijke warmte?

Interpersoonlijke warmte is onder andere de warmte van een persoon op sociaal vlak. Een warme persoonlijkheid wordt onder andere geassocieerd met aardig,sympathiek, betrouwbaar, gul en zorgzaam.
Fysieke warmte blijkt interpersoonlijke warmte te bevorderen.


Onderzoek wijst uit dat het voelen van fysieke warmte, zoals het vasthouden van een warme kop koffie of thee, een positieve invloed heeft op het voelen van interpersoonlijke warmte.
Kort gezegd vind je mensen onbewust aardiger wanneer je een warme drank vasthoudt. En nee, niet alleen omdat je een beter humeur krijgt van een goede kop koffie. Al helpt dat vast mee.

Dit positieve effect  is nu overal beschikbaar dankzij de Wilde Koffie mobiele koffiebar. 

Warme dranken warme gevoelens

Het onderzoek
Amerikaanse wetenschappers Williams en Bargh hebben het verband tussen fysieke en interpersoonlijke warmte onderzocht.
De resultaten van het onderzoek werden in  Science  gepubliceerd.


Fysieke en interpersoonlijke warmte worden in hetzelfde deel van ons brein verwerkt. Zouden die twee dan ook met elkaar in verbinding staan? Om antwoord te geven op die vraag ontwikkelden Williams en Bargh een experiment:
Deelnemers van het eerste experiment hielden kort een ijskoffie óf een warme kop koffie vast. Als ze vervolgens werd gevraagd om iemands persoonlijkheid te beoordelen, zagen de deelnemers met de kop warme koffie iemand sneller als ‘warm’ aan. Dit is geheel onbewust.

Deelnemers van het tweede experiment waren sneller geneigd een cadeau voor een vriend te kiezen (in plaats van voor zichzelf) wanneer ze een warm object hadden vastgehouden.
Conclusie: Goede koffie bevordert (letterlijk) de gezelligheid


De conclusie die wij hieruit opmaken is simpel: warme dranken zijn goed voor de gezelligheid. Wil je dat je medewerkers en klanten je (extra) aardig vinden? Zorg er dan altijd voor dat er een heerlijk warme kop voor ze klaarstaat. Daar kunnen wij je bij helpen:

Zo zie je maar hoe een mobiele koffiebar zowel op het bewuste als het onderbewuste niveau voor een klein groot gelukje kan zorgen.

Zet je product extra in de kijker met ons warme gevoel.

Als verkoper op een beurs kan je ook op uitstekende wijze je klant een zetje in de juiste richting geven dankzij dit magische effect.